1. Allmänt
Med ”Beställare” avses den som beställt tjänsten eller den för vars räkning tjänsten utförs.
Beställaren specificeras i dokumentet Huvudavtalet/Orderbekräftelsen. Med ”Tjänst” avses den
tjänst som specificeras i Huvudavtalet/Orderbekräftelsen Med ”Objektet” avses den plats där
Tjänsten ska
utföras. Med ”Leverantör” avses den som utför Tjänsten dvs. Vardagslyster AB, org nr
980317-3799.
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga avtalade Tjänster om inte annat anges i
Huvudavtalet/Orderbekräftelsen. Med ”Uppdraget” avses de Tjänster Vardagslyster AB utför åt
Beställaren, mot ersättning, i enlighet med Huvudavtalet/Orderbekräftelsen. Med
”Huvudavtalet/Orderbekräftelsen” avses den uppdragsbeskrivning som överenskommits mellan
parterna. Huvudavtalet/Orderbekräftelsen
kompletteras av dessa allmänna villkor.
Dessutom är Konsumenttjänstlagens (1985:716) bestämmelser tillämpliga på
Huvudavtalet/Orderbekräftelsen såvitt gäller Tjänster där Beställaren är konsument. Om
Beställaren är näringsidkare gäller inte Konsumenttjänstlagen och dessa Avtalsvillkor endast i
tillämpliga
delar.
En orderbekräftelse kan vara muntlig eller skriftlig.
2. Uppdraget
Vardagslyster AB skall utföra tjänsten fackmässigt och samråda med beställaren i den
utsträckning som
det behövs och är möjligt.
Utrustning: Beställaren skall tillhandahålla den utrustning som överenskommit för Tjänstens
utförande. Om Beställaren och Vardagslyster AB enats om att Beställaren ska tillhandahålla
material och
om material i sådant fall saknas eller ej är iordningställt, levereras detta av Vardagslyster AB
och
materialet debiteras enligt faktura. Vidare skall Beställaren tillhandahålla tillgång till varmt
och kallt vatten och uttömningsmöjlighet.
Beställd tid: Detta framgår av skriftlig eller muntlig orderbekräftelse.
Bokning: Med bokning avses per telefon, e-post eller formulär på hemsida www.vardagslyster.se av
Beställare godkänt förslag på tid för tjänstens utförande. Bokning är bindande och kan endast
ändras som
beskrivet i punkt 4. Vardagslyster AB förbehåller sig rätten att ställa in bokad tillfälle.
Detta
meddelas Beställaren före uppdragets starttid.
Inställelseavgift: Leverantören debiterar förflyttningen till Beställaren samt det material
Vardagslyster AB använder vid varje Uppdragstillfälle. Debitering sker enligt orderbekräftelse
eller
Huvudavtalet.
3. Typer av uppdrag
Beställaren kan teckna sig för tre olika typer av Uppdrag.
1. Abonnemang med bindningstid inklusive timpott som löper tillsvidare under en fyra veckors
period med intervall beskrivet i Huvudavtalet. Abonnemanget kan sägas upp med 30 dagars varsel
eller enligt avtal.
2. Abonnemang med bindningstid exklusive timpott som löper tillsvidare under en fyra veckors
period med intervall beskrivet i Huvudavtalet. Abonnemanget kan sägas upp med 30 dagars varsel
eller
enligt avtal.
3. Engångsuppdrag, som specificeras och debiteras enligt Huvudavtalet/orderbekräftelse eller i
enlighet med muntlig överenskommelse.
4. Avbokning, ombokning
Avbokning: Ett förbokat tillfälle som är ett abonnemang exklusive timpott samt engångstillfällen
kan avbokas av Beställaren via mejl eller telefon till Vardagslyster AB minst fem (5)
arbetsdagar (120
timmar) innan bokad tid. Sker avbokningen senare än fem (5) arbetsdagar (120 timmar) debiteras
20% av
bokad arbetstid dock inte inställelsesavgift såvida ingen inställelse skett på förbokad tid som
är
avbokad.
För abonnemang med bindningstid inklusive timpott gäller följande: Avbokat tillfälle kan
utnyttjas vid senare tillfälle (högst 12 månader och/eller senast den 31 december samma år). Här
kan du
läsa mer om hur timpotten fungerar.
Ombokning: Ett förbokat tillfälle kan ombokas av Beställaren via mejl eller telefon till
Vardagslyster
AB minst två (2) arbetsdagar (minst 48 timmar) innan bokad tid.
Uteblivna tillfällen: Om Uppdraget inte kan utföras på överenskommen tid och inte avbokats eller
ombokats faller tillfället bort och debiteras. Är det en utförare hos Vardagslyster AB som fått
förhinder att närvara vid överenskommen tid tar Vardagslyster AB kontakt med Beställaren
omgående för att hitta
en ny tid att ersätta uteblivet tillfälle.
Helgdagar: Uppdraget har uppehåll för nationella helgdagar om inte tid har ombokats. Abonnemang
med timpott kan timmarna utnyttjas vid senare tillfälle (högst 12 månader och/eller senast den
31
december samma år)
5. Nöjdhetsgaranti Abonnemang
Är Beställaren inte nöjd med Vardagslyster AB efter första uppdraget åtar sig Vardagslyster AB
att byta
utförare mot annan utförare.
6. Fel, avvikelser och reklamationer
Beställaren ska underrätta Vardagslyster AB inom skälig tid efter det att han märkt eller borde
ha
märkt att Tjänsten är felaktig (reklamation). Vardagslyster AB åtar sig att åtgärda felet och
rätta till
avvikelsen inom 36 timmar, om möjligt.
Om Vardagslyster AB inte lyckats rätta till avvikelsen har Beställaren rätt att begära avdrag på
priset. Vardagslyster AB ges rätt att fotografera eller på annat sätt dokumentera avvikelser,
fel, förseningar,
skador mm.
Reklamationer till Tvätteriet ska lämnas inom rimlig tid eller senast inom 14 dagar.
7. Kundens åtagande
Fri åtkost: Beställaren skall ge fri åtkomst till arbetsplatsen så att tjänsten kan utföras. Med
fri åtkomst menas att Vardagslyster personal kan komma åt platsen där tjänsten skall utföras
under
överenskommen tid, samt lämna efter att tjänsten är utförd.
Kunden måste säkerställa att portkoder och nycklar är tillgängliga och aktuella. Med nycklar
inkluderas även nycklar till balkong, altan, tvättstuga och soprum om Vardagslyster behöver
tillgång
till dessa utrymmen.
Om Vardagslyster ej fått åtkomst till arbetsplatsen på utsatt tid kommer Vardagslyster försöka
kontakta Beställaren på Beställarens angivna telefonnummer för att få åtkomst. Om Vardagslyster
inte når
Beställaren inom 15 minuter från inplanerad städtid, anses städtiden förverkad och Beställaren
debiteras för
en ordinarie städning utan Rut-avdrag.
Med fri åtkomst avses även att det är Beställarens ansvar att boka tvättstuga om ett sådant
arbetsmoment är beställt. Missar Beställaren att boka tvättid så utförs ingen tvätt åt kunden,
men Beställaren debiteras för tjänsten som om den vore utförd. Vardagslyster kommer vid sådana
tillfällen försöka utföra andra moment åt beställaren om möjligt.
Arbetsplatsens skick: Beställaren skall se till att arbetsplatsen är i sådant skick att tjänsten
kan utföras. Detta kan till exempel handla om att fönster ej är blockerade med möbler samt att
fönsterbrädan är tömd inför en bokad fönsterputs.
Alla priser samt tider som anges av Vardagslyster är beräknade utifrån normalt slitage samt
normalt
nedsmutsat skick. Vid extra slitage/nedsmutsning kan priset öka då detta kräver mer tid. I dessa
fall meddelas beställaren innan tjänsten utförs.
Övrigt: Vardagslyster AB ges rätt att lämna dokument på undanskymd plats i Objektet för att
kunna
utföra tjänst.
8. Uppsägningstid
Abonnemang med bindningstid löper under avtalad kontraktstid utan uppsägningstid. Allmänna
villkor för tjänster och serviceuppdrag, giltiga från den 15 oktober 2011 Abonnemang utan
bindningstid
löper tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om 30 dagar.
9. Betalningsvillkor
Vardagslyster AB fakturerar månadsvis i efterskott för utförd Tjänst. Betalning sker till
Vardagslyster AB
bankgirokonto. Betalning skall ske 10 dagar efter fakturadatum. Tilläggstjänster faktureras
löpande av Leverantören och betalning skall vara Vardagslyster AB tillhanda senast 10 dagar
efter fakturadatum.
Faktura avgift på 39 kr tillkommer vid valet pappersfaktura. Valet E-post faktura är miljövänlig
och kostnadsfritt. Det är Beställarens ansvar att kontrollera så att tak för skattereduktion ej
överstigits samt att man är ägare till fastighet vid Rot-arbete. För det fall skattereduktion
har nyttjats fullt ut eller ej ägare till fastighet är kunden ersättningsskyldig för de
kostnader
detta kan åsamka Vardagslyster AB, för närvarande 350 kr ink moms. Vid försenad betalning
debiteras en
påminnelseavgift om 60 kr vid utskickad påminnelse. vid utskickat inkassokrav debiteras 180 kr.
Dröjsmålsränta tillkommer med 24 procent (2 procent per månad) efter förfallodag.
10. Prisjustering
Priserna för tjänster framgår av Huvudavtalet/orderbekräftelsen. Vardagslyster AB förbehåller
sig
rätten att justera priserna. Sådan ändring skall aviseras minst en månad i förväg på adressen
www.vardagslyster.se/priser. Varken prissänkningar eller prishöjningar påverkar en tjänst som
redan är
utförd.
11. Arbetsledning och kontaktperson
Arbetet leds och kontrolleras av Vardagslyster AB arbetsledare. Arbetsledaren rapporterar till
Beställarens kontaktperson. Beställaren skall utse kontaktperson till vilken Vardagslyster AB
kan vända sig för
rapportering och förfrågningar.
12. Nycklar mm
Beställaren skall tillhandahålla Vardagslyster AB rätt antal nycklar, passerkort, portkod eller
motsvarande, nedan benämnda ”Nycklar”, för tillträde till Objektet. Vardagslyster AB förser
Nycklarna
med registrerade nummerbrickor. Tillhandahållande av Nycklar skall ske till en för Vardagslyster
AB behörig
person som har rätt att kvittera utlämnade Nycklar. Återlämnande av Nycklar sker endast till den
person hos Beställaren som inlämnat dessa eller till person som kan uppvisa identiska nycklar.
13. Ansvar
Vardagslyster AB är skyldig att utge ersättning för skador som tillfogats Beställaren på grund
av
Vardagslyster AB:s dröjsmål eller fel. Ersättning för skada omfattar inte förlust i
näringsverksamhet.
Personskador regleras i enlighet med Vardagslyster AB:s ansvarsförsäkring. Beställaren skall så
långt
möjligt vidta åtgärder för att begränsa skadans omfattning. Vardagslyster AB kan inte göras
ansvarigt
för maskinhaveri eller andra skador som orsakas av normalt slitage på Beställarens maskiner/sak.
Eventuella skador eller annan åverkan på maskiner/sak som användes av Vardagslyster AB:s
utförare, som
inte orsakas av grovt slarv eller annan skadegörelse av denne, skall ersättas av Beställaren. Om
Beställaren kräver ersättning för skadad maskin/sak skall det skadade objektet lämnas över till
Vardagslyster AB. Skaderapport/-anmälan skall lämnas in skriftligt och i de fallen det är
möjligt skall
bild bifogas. Kund ska kunna bevisa att eventuella skador som kunden menar att Tvätteriet
orsakat
inte skedde innan inlämning till Tvätteriet, bevisbördan ligger hos kunden.
14. Ersättningsanspråk på grund av skada
Eventuellt ersättningsanspråk skall anmälas inom skälig tid skriftligt till Vardagslyster AB,
dock
senast fem (5) arbetsdagar efter att skadan konstaterats. Om ersättningsanspråket anmäls senare
förlorar beställaren rätten att åberopa felet. Gäller ersättningen skador på glas ersätter vi
endast
skador som är mer betydande än normal förslitning: Skadan måste vara synlig på normalt
betraktnings
avstånd. Avståndet måste vara minst tre (3) meter och synas även när den inte är under direkt
solljus.
15. Försäkring
Vardagslyster AB innehar ansvarsförsäkring som säkerhet för fullgörandet av eventuell
skadeståndsskyldighet enligt dessa allmänna villkor. Ansvarsförsäkringen täcker både person- och
sakskada vid varje
skadetillfälle. Beställarens försäkring ska täcka skador som inte är orsakade av grovt slarv
eller skadegörelse från Vardagslyster AB:s utförare. Nycklar förvaras betryggande. Vardagslyster
AB är även försäkrad mot
låsbyten som kan inträffa vid förlust av Nycklar.
16. Force Majeure
Händelser utom Vardagslyster AB kontroll såsom krig, upplopp, eldsvåda, explosionsfara, strejk,
lockout,
blockad eller ingripande av offentlig myndighet, som medför att Vardagslyster AB icke, eller
endast
till onormalt höga kostnader, kan fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, fritar
Vardagslyster AB
från fullgörande av dessa skyldigheter under den tid förhållandet råder. Förbehållet i fråga om
strejk, lockout och blockad gäller även om Vardagslyster AB själv vidtar eller är föremål för
sådan
konfliktåtgärd.
17. Ändringar och tillägg
Villkorsändringar meddelas beställaren minst två veckor innan ikraftträdande. Villkoren
publiceras på Vardagslyster AB:s hemsida: www.vardagslyster.se
18. Hävning
Part äger rätt att häva avtalet om motparten försätts i konkurs eller kan bedömas vara på sådant
obestånd att denne inte kan förväntas fullgöra sina skyldigheter och betryggande säkerhet för
det rätta fullgörandet av partens kontraktsenliga förpliktelser inte ofördröjligen ställs efter
begäran härom. Om betalning inte erläggs i rätt tid och Beställaren trots påminnelse därom inte
har
betalt, har Vardagslyster AB rätt att upphöra med arbetet och häva avtalet i enlighet med
konsumenttjänstlagens
bestämmelser.
19. Sekretess
Varje uppdrag behandlas med sekretess. Vardagslyster AB:s medarbetare har skrivit på en
sekretessförbindelse och därmed tystnadsplikt. Beställare förbinder sig i sin tur att behandla
information och material från Vardagslyster AB i form av referenser och dylikt konfidentiellt.
20. GDPR - Hantering av personuppgifter
Vardagslyster AB behandlar dina personuppgifter i enighet med dataskyddsförordningen. Du kan
läsa mer
om detta på www.datainspektionen.se. Vardagslyster AB använder personuppgifter för att kunna
uppfylla
tjänsteleveranser samt för uppföljning och marknadsföring. Vardagslyster AB behandlar
personuppgifterna
internt inom företaget men använder även utomstående företag som får del av personuppgifterna
för
att kunna fullfölja bokad tjänst. Vardagslyster AB har utsett en personuppgiftsansvarig som har
till
uppgift att hantera frågor och se till att Vardagslyster AB följer bestämmelserna.
21. Kontakt
meddelande till Vardagslyster AB kan endast lämnas på telefonnummer +46 72 275 94 91
per e-post på kontakt@vardagslyster.se
eller per brev:
Vardagslyster AB
Högalids Tvärgränd 14
231 56, Trelleborg
Vardagslyster AB
Tel: +46 72 275 94 91
www.vardagslyster.se
Innehar F-Skattsedel
Orgnr: 980317-3799
BG: 823-3611
Allmänna villkor för tjänster och serviceuppdrag, giltiga från den 09 April 2025.