1. Varför har vi en integritetspolicy?
Vardagslyster AB värnar om din personliga integritet och vi strävar alltid efter att skydda dina
personuppgifter på bästa sätt, samtidigt som vi följer dataskyddsförordningen (GDPR). Genom
denna integritetspolicy vill vi informera dig om hur dina personuppgifter behandlas av
Vardagslyster
AB.
2. Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig som
person. Det kan till exempel vara ditt namn, eller personnummer, men även bilder och
ljudupptagningar där du medverkar och kan identifieras. Krypterade uppgifter och olika slags
elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter ifall de kan kopplas till fysiska
personer.
3. Vilka personuppgifter samlar vi in?
Vardagslyster AB samlar in uppgifter från dig när du fyller i ett formulär på vår webbsida,
registrerar
dig som kund genom vår kundtjänst eller på annat sätt interagerar med oss.
I våra formulär på hemsidan samlar vi in:
Namn
Adress
Personnummer
Telefonnummer
E-postadress
Bostadsinformation
När du blir kund hos oss så samlar vi in:
Mer specifik bostadsinformation
Betalningsuppgifter
Uppgifter om dina beställningar
Larmkoder
Dörrkoder
Nycklar
4. Varför samlar vi in personuppgifter?
Den information Vardagslyster AB samlar in från dig kan användas för olika ändamål. Det
huvudsakliga
syftet för behandling av personuppgifter är att:
Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, såsom genomförande av tjänst/köp, fakturering
och eventuell reklamation.
Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som för att besvara frågor och rätta felaktiga
uppgifter.
Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar.
Förhindra bedrägeri.
Hantera RUT- och ROT-avdrag.
Fullgöra avtal med underleverantörer till oss.
För att kunna leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster.
Förbättra vårt kunderbjudande, till exempel utveckling av tjänster.
För att kunna marknadsföra oss till dig.
Marknads- och kundanalyser, marknadsundersökningar och statistik.
För rekrytering.
5. Så behandlar vi dina personuppgifter
Vardagslyster AB är personuppgiftsansvarig. Vi behandlar dina uppgifter elektroniskt och lagrar
dem i
enlighet med vad gällande lagstiftning säger. Ett exempel för den behandling av personuppgifter
som vi utför är för att kunna uppfylla bokföringslagens krav.
Vardagslyster AB har inte rätt att sälja personuppgifter ur registren, men lämnar uppgifterna
till
andra myndigheter främst i form av Skatteverket för att kunna göra RUT- samt ROT-avdrag.
Personuppgifterna kan också komma att delas med underleverantörer för utförande av exempelvis
specialtjänster.
6. Rättsliga grunder
Genom godkännande av orderbekräftelse fullgör kunden köpeavtalet. Insamling av dina
personuppgifter krävs för att vi ska kunna leverera tjänster och fullgöra våra åtaganden enligt
köpeavtalet.
Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden samt rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi
tvingas därför neka dig köpet.
Lagstadgade krav på lagring som t.ex. bokföringsregler gör att vi är skyldiga att spara
informationen i sju år. Andra legitima skäl till att uppgifter måste sparas är t.ex. obetalda
skulder.
7. Kundens samtycke
Vid genomförandet av köpet samtycker kunden att Vardagslyster hanterar personuppgifter, för att
kunna
administrera och utföra uppdraget. Vid genomförandet av köpet samtycker kunden att Vardagslyster
AB
använder e-post till marknadsföring samt för e-post-register för att kunna marknadsföra till
kunden via e-post.
Så länge samtycke råder om utskick av nyhetsbrev sparas uppgifterna. Kunden kan när som helst
avböja nyhetsbrevet genom att kontakta oss via mejl eller telefon.
8. Varifrån hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina
beställningar, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje
part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter
till dig.
Uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag.
Uppgifter kring RUT- och ROT-avdrag.
9. Kundens rättighet
Kunden har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter som finns hos
Vardagslyster
AB. Observera att vi har en handläggningstid på upp till en månad.
Om det skulle vara något fel i kundens uppgifter kan kunden begära att få dem rättade genom att
kontakta oss.
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till
tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
10. Kontakt
För frågor, ytterligare information om vår hantering av personuppgifter eller för att kontakta
oss i andra frågor, använd följande kontaktuppgifter:
Telefonnummer: +46 72 275 94 91]
E-post: kontakt@vardagslyster.se
Brev:
Vardagslyster AB
Högalids Tvärgränd 14
231 56, Trelleborg
Vardagslyster AB
Rezan Pasho VD
Tel: +46 72 275 94 91
www.vardagslyster.se
Vardagslyster AB Integritetspolicy, giltig från den 09 April 2025.